Humor

Murphy´s law för väktare

  • Om "buset" är inom slagavstånd, då är du det med!
  • Inkommande larm ger väktaren förkörsrätt och fri hastighet.
  • Skottsäkra västar är det inte.
  • Dra inte ögonen till dig, för då följer ofta en massa extra jobb med.
  • Du kan aldrig köra sakta nog för att göra de personer som inte behöver en väktare glada, och du kan aldrig köra snabbt nog för att göra de personer som behöver en väktare glada.
  • Det finns alltid en utväg.
  • Den lätta utvägen är alltid låst och larmad.
  • Försök se obetydlig ut, journalisterna kan ha ont om artiklar om väktarvåld till morgondagens tidning.
  • Professionella "busar" är förutsägbara, det är amatörerna som är farliga.
  • "Journalister" attackerar alltid vid två olika tillfällen
    - då du är beredd att de ska komma.
    - då du inte är beredd att de ska komma.
  • Lagarbete är livsnödvändigt vid inbrottslarm och vid ordningsvakts uppdrag, det ger dig någon annan att skylla på.
  • Om du som väktare svingar din batong under ett slagsmål är chansen större att du träffar dina kollegor än att du träffar busarna.
  • Om du inte kommer ihåg: det gör ont att få en glidhammare i huvudet.
  • "Busets" skeninbrott som du har prioriterat ner pga andra larm kommer att bli huvudinbrottet.
  • En "sugande bröstskada" är naturens sätt att säga åt dig att sakta ner.
  • Om din larmutryckning går bra, då har du gjort fel. Gör om, gör rätt.
  • Dra inte uppmärksamheten till dig, det irriterar dom andra väktarna som finns runt dig.
  •  Allt du gör kan få dig skjuten och nerslagen, inkluderat när du inte gör någonting.
  • Om du gör det tufft för "buset" att komma in på ett objekt, så gör du det omöjligt för dig själv att komma ut.
  • Kör aldrig på ett inbrott med någon som inte är djärvare än du själv.
  • Om du har brist på allt utom "bus", då sparar vi pengar till våra aktieägare.
  • När du har säkrat ett objekt, glöm inte att berätta det för "buset".
  • Ingen larmskiss har någonsin överlevt sin första kontakt med verkligheten. Om kartan eller larmskissen inte överensstämmer med verkligheten är det kartan resp larmskissen som gäller. Verkligheten får anpassa sig!
  • Det farligaste på ett inbrottslarm är en polis med pistol.
  • Om du går in först på ett inbrottslarm utan polis, glöm inte att meddela dom om det. 9:mm kulor gör ont...
  • Glöm aldrig bort att polisens vådaskott alltid träffar, något, och just då blir det dig...
  • Om du behöver en polis kvickt som tanken, sätt på ett dåligt torkarblad på bilen.
  • Det finns inget som är så tillfredsställande som då ett "bus" slår mot dig och missar.
  • Glöm aldrig att din utrustning är gjort av den som bjöd lägst.
  • Om det är korkat men fungerar, då är det inte korkat.
  • När du tvekar, ta upp magliten och slå vilt omkring dig.
  • En ficklampa fungerar på båda sätten.
  • Radiosambandet lägger alltid av när du behöver det mest.
  • Ju större busen är, desto hårdare faller dom. Dom slår, sparkar och stryper hårdare också.
  • Murphy har nog aldrig varit väktare,, för detta har jag hittat på, om än med lite hjälp ifrån Murphys law of combat...

En läkares råd till väktaren

Dr L Bernov år 19??

Inledning: Denna texten kommer ur en folder jag hittad på mitt platskontor för många år sedan, när denna folder är tryckt har jag ingen aning om men jag har gjort en "liten uppdatering" utav den längst ner på sidan. Huruvida denna folder är seriöst gjord har jag ingen aning om men nog har jag undrat när jag läst i foldern...

Att såsom väktaren göra natten till dag innebär en total omställning av kroppens rytm och de dagliga vanorna. Människan är som en maskin och är för sin dagliga funktion i behov utav sömn, mat, vila och motion i friska luften, alltid i ganska bestämda proportioner. Man räknar med att det tar ungefär en månad att ställa om sig ifrån dag till nattarbete. Det finns inga bestämda förhållningsregler att följa för att man lättast skall kunna anpassa sig till den nya livsrytmen - var och en får själv finna fram till sitt mönster föra att han frisk och spänstig skall kunna nå full effektivitet.

Här nedan lämnas en del råd och rekommendationer som speciellt de yngre väktarna men även de gamla i yrket kan draga nytta av.

Vi tänker oss att "dagsverket" börjar kl 20.00 och är slut 07.00.

  1. Rätta klädseln efter väderleken! Fothygienen är ett särdeles viktigt kapitel för alla och särskilt för dem som går och står mycket. Använd rejäla skodon, väl ingångna. Skodon inomhus kan gärna vara försedda med kilklack. Eventuellt tofflor. Dessa skall dock hindra rask förflyttning. Gummisulor torde ej vara lämpligt vare sig ute eller inne, för den som går mycket. Daglig fot tvätt - ev puder eller utspädd formalinsköljning, om fotsvett besvärar. Dagligen rentvättade, hela strumpor.
  2. Drick en kopp kaffe eller te, exempelvis vid 23 tiden. Det piggar ofta upp! Nattens huvudmål består lämpligen av smörgås, frukt, mjölk. Ingen lagad mat under natten! Väktaren sitter ofta obekvämt och någon måltidsro blir det inte. Den regelbundna tarm funktionen med avföring ungefär på bestämd tid alla dagar är viktig för det allmänna välbefinnandet. Den kan ofta vålla bekymmer vid omställning till nattarbete. Detta är dock en sak som kan och bör övas in. Normalt skall tarmen säger ifrån någon halvtimme efter något av dygnets huvudmål och mången g ång blir det just i anslutning till mål dår kaffe som är tarmstimulerande intages, således för väktaren kanske på efternatten.
  3. Återvänd till hemmet snarast möjligast efter arbetstiden slut. Var försiktig i trafiken - tröttheten nedsätter reaktionsförmågan.
  4. Ät en lätt grötfrukost med mjölk eller något liknande. Inget kaffe eller te!
  5. Sov helst i ett avskilt, tyst, och ordentligt mörkt rum. För de flesta räcker 5-6 timmars sömn. Sömnen blir ofta ytligare, om man försöker sova 8-9 timmar. Unga människor behöver väsentligt mera sömn än äldre. Se till att Ni inte skaffar Er kroniskt sömnunderskott, vilket tyvärr är mycket vanligt nuförtiden. Svullnande ben med trötthet och stickningar mår bra, om man lägger exempelvis en snedkudde, ca 10 cm hög under madrassen och så placerad att fotknölarna och fötter kommer att i viss mån "dingla" fritt utanför kudden. Ett bräde kan också placeras under sängens fotända. Före sänggåendet rekommenderas ett varmt fotbad.
  6. Dagens lunchmål intages vid 13-tiden och bör vara måttligt stort. Försök att hålla lagom kroppsvikt. Feta personer klarar sig ofta sämre, sjukdomsriskerna ökar och trivseln avtar. Under den mörka delen av året - från september till april har man nytta av en daglig vitamintablett, innehållande alla för en vuxen erfordeliga vitaminer i en dygns dos på en tablett.
  7. Planera och använd fritimmarna mellan 14-17 på ett förnuftigt sätt! Väktare som under sin tjänstgöring vistas inomhus, bör passa på att skaffa sig friskt luft under fritiden.
  8. Dagens huvudmål ätes lämpligen kl 17. Det bör vara rikligt och närande samt innehålla även fisk och grönsaker.
  9. Väktaren bör ha ett par timmars ostörd vila, innan han gör sig i ordning för den kommande natten. Drick gärna en kopp kaffe efter vilan!
  10. Alla slag av alkoholhaltiga drycker är naturligtvis av ondo timmarna före och under tjänstgöringen. Det gäller ju för väktaren att vara vaken och observant och at ha ögon och öron öppna, även under efternattens dryga timmar.

Om man bjuder till och försöker leva ett sunt och regelbundet liv under visst hänsynstagande till här skisserade regler, så torde prestationen bli som bäst och väktaren till freds med sin tillvaro och sitt värv.


Så här gör du för att få en dräglig arbetsmiljö!

Att jobba som väktare är skitjobbigt, speciellt för oss, landets ryggrader, vi som kämpar i det tysta med skramliga nyckelknippor, dåliga ficklampor, kläder utan blixtlås, baskrar utan tyg och bilar utan däck o växelspakar... 

Mina råd till er är som följer:

  1. Sov så mycket du kan, överallt, hursomhelst och när som helst, motion är överskattat, skit i det och ta en burgare istället. Mat är bra, gärna i kombination med en milkshake.
  2. När du börjar ditt pass på natten, be någon annan att bära ut din nyckelbox i bilen, du kan ju skada ryggen på vägen till bilen, hellre någon annan än du!
  3. Innan första kunden behöver du kaffe, kör ner till närmsta bensinstationshak och köp en sådan, gärna med en munk till. (eller är det polisen som har det ?).
  4. Dra så många märken du kan ifrån bilen, om där är märken som du inte når, dra ner dom ifrån sin plats en gång för alla och fäst dem på boxen eller i bevakningspärmen. Se till så att din kollega på motsvarande sida fattar detta så han inte sätter upp nya..
  5. Om du känner dig hängig och dåsig, ring något trevligt 070 nummer på företagets mobiltelefon, alltid uppskattat och förhöjer trivsel stämningen när räkningen kommer. Du förnekar givetvis all kännedom, du glömde ju telefonen på kontoret den dagen så det måste vara någon annan.
  6. Ät, om du inte är hungrig, ät ändå så att du inte blir det..
  7. För att du skall orka gå och fötterna skall trivas så är ett par sandaler i en färg som syns det ultimata, på vintern så är ju alltid ett par röda snowjoggers det ultimata. Vid regn, ta ett par röda eller gula tretorn stövlar som syns i mörkret.
  8. Om du hör att dina kollegor inte har så mycket att göra, kalla upp dem och säg att du fått strul på en kund och behöver hjälp med en 10 olika kunder. När du fått klart att dom kör ronderingen där så fäller du sättet i bilen och tar lite "kvalitetssömn". Att köra och vara trött är ju farligt...

Väktarlogikens tretton axiom!

  • Föda och vila utgör endast sekundära behov för en väktare. Det primära behovet utgörs av rondering och larmryck.
  • En väktares arbetsvärde står i direkt proportion till bevakningsuppdragets rondtid och till en till fots tillryggalagd rondsträcka samt i direkt omvänd proportion till mängden intagen föda och erhållen vila. Vid sidan av dessa kvantitativa faktorer, utgör en nyckelväska på höften alternativt i knävecket en motivationshöjande faktor.
  • Ju mindre tid en väktare får på sina ronder samt mer ålderstigen material han belönas med, desto större motivation och positivare inställning till chefen erhåller han.
  • Om en väktare har för lite tid på sig för att lösa en uppgift, ger man honom ännu mindre tid - då hinner han!
  • Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara längre tid ! Om det skulle ta längre tid så träder genast föregående axiom i kraft.
  • Chefen har alltid rätt!
  • Skulle chefen mot förmodan ha fel, är det chefen som fastställer vem som har rätt!
  • Kan något göras besvärligt så är det chefens uppgift att tillse att så sker.
  • Allt som är besvärligt eller som inte fungerar är väktarmässigt.
  • Det får alltid plats mer i uniformen och i nyckelboxen.
  • Om kartan eller larmskissen inte överensstämmer med verkligheten är det kartan resp larmskissen som gäller. Verkligheten får anpassa sig!
  • Ligger man dåligt till på körschemat får man ta längre steg och oftare alternativt stampa hårdare med högerfoten.
  • Det som ej går att lösa - Det löser sig med våld!
  • Det som ej går att lösa med våld - Det löser sig med mera våld!
  • Det som ej går att lösa med mera våld - Det går sönder!
  • Det som går sönder har dålig kvalitet - BYT!

Tokiga diskussioner!

 ”Tokigheterna” som finns på denna sidan kan vara rent hörsägen och nonsens eftersom dom ofta kommer och blir berättade ifrån en "tredje" person. Men det behöver ju inte vara så!! Döm själva :-)

 - Någon har satt upp en bevakningsorder på att personer som ligger och sover i en park nattetid skall avvisas ifrån platsen. Parken är inte inhängnad på något sätt och folk passera genom denna för att ta sig hem till sina lägenheter så platsen är väl att anse som offentlig. En väktare ifrågasätter då bevakningsordern och undrar med vilket lagstöd man skall avvisa personerna med. Plc:n blir då tyst och svarar sedan -"Men det är mörkt ute o ni har batong, där är ingen som ser vad ni gör så vad är problemet???"     Yes, varför inte få några rubriktörstiga journaliser på sig också...

- En väktare är inne hos sin plc för att försöka få honom att lätta upp ett distrikt eftersom körschemat är väldigt tight. Han blir då lite irriterad men väktaren står på sig och menar att han som larmryckare inte kan ha 11 timmars effektiv rondering och dessutom hinna med 10-12 larmryck om natten. Just den berörda natten fanns där ingen tid för vare sig lunchrast eller 5 min återhämtning. Väktarens plc förklarar då för honom att  -"men vaktis, när du dragit ut dig ifrån "ut märket" på kunden, går och sätter dig i bilen, stoppar in nyckeln i nyckelboxen, tar ut en ny och kör till nästa kund, då har du ju rast för då kör du ju bara".       Jo man tackar....

- En utav gruppledare försöker få sin chef till att gå med på att betala/sponsra en liten del utav träningskort på något gym eller badhus till dom anställda. Han går inte med på det och diskussionen fortsätter om hur pass mycket bättre personalen hade mått och att det blivit mindre sjukskrivningar osv.. Till slut lackar chefen ur och skäller ut de fyra gruppledarna med meningarna -"Jag har rökt cigaretter sedan 1974 och har aldrig varit sjuk så det behövs inga jäkla träningskort!".         Och så var det med det...

- En väktare kommer in på kontoret och är lite halvpurken över att ha fått jobba en hel natt utan att ha tillgång till regnbyxor. Det hade regnat från passets början till slut och han hade varit dyblöt hela natten, om byxorna. Han säger till chefen att han vill att han köper in ett par regnbyxor i strl xl och lägger ett par i varje väktarbil. Chefen kontrar med -"Men ni har ju fått nya och jättefina allvädersjackor !". Väktaren svarar -"Japp, jackan är kanonfin men det hjälper ju inte mina byxor ifrån att bli blöta, jag behöver ett par regnbyxor också!". Svaret han får är -"hur kan du bli blöt om byxorna, regnet kommer ju uppifrån!".    Och återigen har vi problematiken med att där finns två olika världar....

- En annan väktare håller på och diskuterar utrustning med ansvarig chef. Väktaren ifråga hade blivit trött på trasiga ficklampor, regnponchos, oservade bilar osv.... Det går tydligen ganska hett till i diskussionen och när det är som värst och dom håller på att diskutera regnställ som skulle finnas i bilarna (detta var innan allvädersjackan kom) så tar den något upprörda väktaren fram regnponchon, slänger den på bordet och  säger - "Ok den här jäkla regnponchon,,, den, den, den suger fett!". Svaret han får av chefen är -"Hur kan den suga? Den är ju tillverkad utav galon!"   Och då är frågan, skämt eller inte?